Wetenschappers hebben een mijt ontdekt die relatief gezien het snelste kan rennen van alle landdieren.

Het gaat om de soort Paratarsotomus macropalpis, een mijt ter grootte van een sesamzaadje.

Als de mijt op vol vermogen rent, verplaatst het diertje zich met een snelheid van 332 keer zijn lichaamslengte per seconde. Daarmee rent de mijt in verhouding twintig keer sneller dan een jachtluipaard.

Dat hebben biologen bekendgemaakt op de bijeenkomst Experimental Biology in San Diego.

Infrarood

De wetenschappers brachten de snelheid van de mijt in kaart met behulp van infraroodcamera's. "Het was moeilijk om de dieren te vangen", verklaart onderzoeker Samuel Rubin op nieuwssite ScienceDaily. "We moesten ze ook ongelooflijk snel volgen, aangezien het blikveld van de camera maar een doorsnede van tien centimeter heeft."

Bij het onderzoek kwam niet alleen de topsnelheid van de mijt naar voren. Ook de gemiddelde snelheid van het dier werd berekend: 192 lichaamslengtes per seconde.

Robots

De techniek die de mijt gebruikt om te rennen kan volgens de wetenschappers leiden tot nieuwe uitvindingen. "De manier waarop de dieren deze snelheiden bereiken, kunnen revolutionaire nieuwe ontwerpen inspireren voor robots of biomedische apparaten", aldus Rubin.

Tot nu toe stond de Australische tijgerkever bekend als het snelste landdier. Dit insect beweegt zich voort met een maximale snelheid van 171 keer zijn lichaamslengte per seconde.

Ter vergelijking: een jachtluipaard rent met een snelheid van 'slechts' zestien keer zijn lichaamslengte per seconde.