Wolven paren verrassend vaak met honden, zo blijkt uit een nieuw wetenschappelijk onderzoek in de Kaukasus.

Naar schatting één op de tien wolven en één op de tien honden in de Kaukasus heeft een voorouder die werd verwerkt door een kruising tussen de twee soorten.

Ongeveer twee tot drie procent van de dieren is zelf ter wereld gekomen na een avontuurtje van een hond en een wolf.

Dat melden Georgische onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Journal of Heredity.

Ontlasting

Het onderzoek suggereert dat kruisingen tussen honden en wolven in het wild veel vaker voorkomen dan tot nu toe werd aangenomen.

De wetenschappers kwamen tot hun bevindingen door haren, ontlasting en bloed van wolven en honden in de Kaukasus genetisch te analyseren. Ze vonden veel genen die van wolven op honden waren overgedragen en andersom.

"We verwachtten wel wat individuen te vinden met gekruiste voorouders, maar het was verrassend dat we bij één op de tien wolven en herdershonden recente genetische sporen van een kruising vonden", verklaart hoofdonderzoekster Natia Kopaliani op nieuwssite ScienceDaily.

Angst

Het relatief hoge aantal kruisingen kan mogelijk verklaren waarom wolven zich steeds vaker in dorpen en steden in de Kaukasus wagen. "Er wordt vaak gesuggereerd dat kruisingen tussen wolven en honden minder angst hebben voor mensen", aldus Kopaliani.

De seksuele avontuurtjes die herdershonden beleven met wolven zijn volgens de wetenschappers dan ook niet bepaald in het voordeel van de mens. "Het is ironisch", aldus Kopaliani. "De functie van herdershonden is om mensen en vee te beschermen tegen wolven, maar het lijkt erop alsof ze heulen met de vijand."