De reactiesnelheid van mensen neemt af na hun 24e levensjaar. Dat blijkt volgens Canadese wetenschappers uit een onderzoek onder duizenden gamers.

Als spelers van het strategiespel Starcraft de leeftijd van 24 jaar bereiken, beginnen ze gemiddeld genomen iets trager te reageren op hun tegenstanders.

De 'oudere' gamers compenseren hun cognitieve verval echter met hun ervaring en slimme tactieken.

Dat stellen de onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift PLOS One.

Vertraging

De wetenschappers analyseerden een enorme hoeveelheid gegevens over de prestaties van 3.505 Starcraft-spelers tussen de 16 en 44 jaar. Starcraft is een online strategiespel waarbij de spelers een leger van ruimtekolonisten besturen.

Met een statistisch model slaagden de wetenschappers erin om de gemiddelde reactiesnelheid van de gamers in kaart te brengen.

"Na de leeftijd van 24 jaar vertonen de spelers een vertraging van hun cognitieve snelheid die belangrijk is voor hun prestaties", verklaart onderzoeker Joe Thompson op nieuwssite ScienceDaily. "Zelfs bij gamers op het hoogste niveau treedt deze achteruitgang op."

Strategie

Spelers die ouder zijn dan 24 presteren echter niet per definitie slechter. "De oudere spelers zijn weliswaar langzamer, maar ze lijken dat te compenseren door simpelere strategieën te gebruiken", aldus Thompson.

"Ook gebruiken ze de interface van het spel efficiënter dan jongere spelers. Daardoor behouden ze hun kwaliteiten, ondanks hun afnemende reactiesnelheid."

Volgens de wetenschappers maakt de 'Starcraft-studie' voor het eerst inzichtelijk in hoeverre ouderdomsgerelateerde afname van reactiesnelheid van invloed is op prestaties van mensen in het dagelijks leven.