Ei kalkoen ondoordringbaar voor ziektes dankzij nanodeeltjes

Kalkoeneneieren zijn dankzij hun bijzondere structuur zeer waterafstotend en vrijwel ondoordringbaar voor ziekteverwekkers.

Dat hebben biologen onlangs ontdekt. Boskalkoenen begraven hun eieren tussen natte, rottende planten, om ze warm te houden. Bij het verrottingsproces komt warmte vrij, zodat de kalkoen niet op de eieren hoeft te zitten. Maar de bacteriën verantwoordelijk voor die verrotting vormen een groot risico voor het kuiken in het ei.

Onderzoekers van een internationaal team hebben ontdekt hoe het kan dat minder dan een tiende van de eieren geïnfecteerd raakt door ziektes uit de compost. De eierschaal blijkt opgebouwd te zijn uit. bolvormige nanodeeltjes van calciumfosfaat. Deze bijzondere structuur maakt de schaal zeer waterafstotend, zo melden de wetenschappers in The Journal of Experimental Biology.

De schaal van een kippenei is anderhalf keer zo dik als die van een kalkoenenei. Daardoor zou een kalkoenenei eigenlijk veel vatbaarder moeten zijn voor infecties. Maar uit het onderzoek blijkt dat in een kippenei meer dan drie keer zoveel bacteriën kunnen doordringen dan in een kalkoenenei.

Dat komt doordat de schaal van een kippenei water absorbeert, terwijl waterdruppeltjes van een kalkoenenei afglijden, zonder de schaal te doordringen.

De wetenschappers stellen dat hun ontdekking in de toekomst mogelijk kan bijdragen aan synthetische waterafstotende en antibacteriële materialen.