Een fossiele garnaalachtige van een half miljard jaar oud blijkt een ingewikkeld bloedvatenstelsel te hebben.

De unieke vondst wordt maandag beschreven in Nature Communications.

De wetenschappers zien in het orgaanstelsel van de garnaalachtige Fuxianhuia het basisontwerp waar dat van latere schaaldieren uit voort is gekomen.

"Het lijkt de basis te zijn waar andere schaaldieren vanuit zijn gegaan", zegt Nicholas Strausfeld, een van de onderzoekers. "Verschillende groepen schaaldieren hebben verschillende ontwerpen van hun bloedvatenstelsel, maar ze voeren allemaal terug naar wat er bij Fuxianhuia te zien is."

Het is het oudste cardiovasculaire systeem dat ooit ontdekt is. Het team van wetenschappers kon het fossiel doorlichten met een techniek die selectief onderdelen van het fossiel zichtbaar maakte op basis van de chemische samenstelling ervan.

Hoe het 520 miljoen jaar oude fossiel ontstaan is, is ook bijzonder – en een grote reden dat het zo goed bewaard is gebleven. De wetenschappers spreken van een "Pompeii-achtige" gebeurtenis, waarbij de garnaal plotseling bedolven werd onder een laag fijne deeltjes.