In Azië zijn tien nieuwe landslakkensoorten ontdekt. Biologen kunnen er waarschijnlijk maar kort van genieten, want door de lokale cementproductie staat een aantal van de soorten op het punt van uitsterven.

Dat concluderen onderzoekers van Naturalis in Leiden deze week samen met Maleisische collega’s in het wetenschapsblad ZOOkeys.

Het gaat om microslakken van het geslacht Plectostoma. De onderzoekers troffen in totaal 31 verschillende soorten slakjes aan in West-Maleisië, in Thailand en op het Indonesische eiland Sumatra.

De onderzoekers maakten 3D-röntgenfoto’s met een micro-CT-scanner. Daarop konden ze de exacte vormen van de slakken bekijken, en vaststellen dat er tien nog niet eerder ontdekte soorten tussen zaten.

De soorten raken geïsoleerd in het gebied en evolueren daardoor tot aparte soorten. Vandaar dat er op bepaalde steentypen soorten voorkomen die je nergens anders zult aantreffen.

Doordat ze zo uniek zijn, worden de slakkensoorten bedreigd. De kalksteen waarop sommige soorten leven wordt namelijk afgegraven voor de productie van cement. Een van de slakkensoorten zal daarom waarschijnlijk al eind 2014 uitgestorven zijn.