'Historische luchtvervuiling te meten op schilderijen'

Het is mogelijk om luchtvervuiling in het verleden in te schatten aan de hand van schilderijen van grote meesters, zo blijkt uit wetenschappelijk onderzoek.

De kleuren van zonsondergangen op de historische schilderijen kunnen worden gebruikt om de aanwezigheid van stofdeeltjes in de lucht bij benadering te meten.

Schilderingen van het avondrood blijken ten tijde van grote vulkanische uitbarstingen meer roodtinten te bevatten.

Dat melden Griekse onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Atmospheric Chemistry and Physics.

Indonesië

De wetenschappers analyseerden met behulp van de computer honderden foto's van schilderijen van zonsondergangen die werden gemaakt tussen het jaar 1.500 en 2.000. In deze periode vonden er vijftig grote vulkanische uitbarstingen plaats op verschillende plekken op de wereld.

De onderzoekers ontdekten een verband tussen het kleurgebruik op de schilderijen en periodes waarin grote vulkanen tot uitbarsting kwamen.

Turner

"We hebben vastgesteld dat de verhouding tussen rood- en groentinten op de schilderijen samenhangt met vulkanische deeltjes in de atmosfeer, ongeacht de schilder en de stijl die hij hanteerde", verklaart hoofdonderzoeker Christos Zeferos op de nieuwssite van de European Geosciences Union.

Zo zou de Britse landschapsschilder William Turner zijn zonsondergangen van meer roodtinten hebben voorzien na een uitbarsting van de vulkaan Tambora in Indonesië in 1815.

Volgens de wetenschappers is het goed mogelijk dat de asdeeltjes van deze gigantische vulkaanuitbarsting nog jarenlang in de lucht boven Europa te zien waren.

"De keuze voor de kleuren van een zonsondergang, bevat veel belangijke informatie over het milieu", aldus Zeferos.

Meetinstrumenten

De studie zou van pas kunnen komen bij historisch milieuonderzoek.

"We willen met deze publicatie een alternatief bieden om informatie over het milieu te verzamelen in plaatsen en tijden, waarin er geen andere meetinstrumenten beschikbaar waren", aldus Zeferos.