Wetenschappers hebben bij een pijnboomsoort de langste genetische code in kaart gebracht die tot nu toe is aangetroffen bij een organisme

Het geheel van erfelijk materiaal in een cel van de pijnboomsoort Pinus taeda is opgebouwd uit maarliefst 22,18 miljard basenparen, oftewel gecombineerde bouwstenen van het DNA.

De DNA-volgorde van de pijnboom is zeven keer zo lang als die van een mens.

Amerikaanse onderzoekers doen verslag van de bevinding in het wetenschappelijk tijdschrift Genome Biology.

Pijnboompit

De wetenschappers brachten het genoom van de pijnboom in kaart op basis van het genetisch materiaal in slechts één pijnboompit, zo meldt Science Now

Door de enorme lengte van het genoom moesten wetenschappers een nieuwe techniek gebruikt om al het DNA in kaart te brengen.

Bij deze techniek werden de ruwe gegevens van het DNA honderd keer verkleind, zodat alle informatie in het werkgeheugen van een supercomputer paste.

Ziektes

"Het is een enorm genoom", verklaart hoofdonderzoeker David Neale op nieuwssite Science 2.0. "De uitdaging was niet om de gegevens te verzamelen, maar om alles in de goede volgorde te zetten."

Het is nog onduidelijk waarom het genoom van sommige planten en dieren veel groter is dan van andere organismen. Lang niet alle erfelijke informatie die is aangetroffen in de DNA-volgorde van de pijnboom heeft een functie.

De wetenschappers identificeerden wel enkele specifieke genen die pijnbomen beschermen tegen ziektes. Die ontdekking kan mogelijk leiden tot het kweken van sterkere soorten.