Wetenschappers ontdekken grootste gele ster

Wetenschappers hebben de grootste gele ster ontdekt die tot nu toe bekend is.

De zogenoemde gele hyperreuzenster bevindt zich op een afstand van 12.000 lichtjaar van de aarde en is 1.300 keer groter dan de zon.

Dat meldt de Europese Zuidelijke Sterrenwacht (ESO).

De ster maakt deel uit van een dubbelstersysteem. In dit uitzonderlijke geval is het andere hemellichaam zo nabij dat de twee elkaar raken.

Telescopen

Wetenschappers slaagden erin om de gele ster te bestuderen door het licht van meerdere telescopen te combineren. Deze techniek wordt ook wel interferometrie genoemd.

Uit de waarnemingen blijkt dat de gele hyperreuzenster tot de tien grootste sterren behoort die ooit zijn waargenomen.

"De nieuwe waarnemingen hebben ook laten zien dat deze ster een zeer nabije begeleider heeft, wat als een echte verrassing kwam", verklaart hoofdonderzoeker Olivier Chesneau. "De afstand tussen beide sterren is zo klein dat ze elkaar raken en tezamen op een reusachtige pinda lijken."

Temperatuur

Gele hyperreuzen zijn erg zeldzaam. Tot nu toe zijn er slechts vijftien exemplaren ontdekt in de Melkweg.

Aan de kleur van sterren is de hitte af te leiden die de hemellichamen uitstralen. Sterren met een geel licht hebben een temperatuur van zesduizend tot achtduizend graden Celsius.

Bekijk beelden van de ster: