Vulkanen helpen organismen overleven in ijstijden

Veel organismen hebben de de ijstijden op aarde waarschijnlijk overleefd dankzij vulkanen, zo blijkt uit nieuw wetenschappelijk onderzoek op Antarctica.

In de nabije omgeving van vulkanen op Antarctica komen opvallend veel verschillende soorten planten en dieren voor.

De bevinding suggereert dat vulkanische gebieden voor veel soorten onmisbaar zijn gedurende ijstijden.

Dat melden Australische onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Proceedings of the National Academy of Sciences.

Afstand

De wetenschappers analyseerden gevens over tienduizenden plant- en diersoorten op Antarctica. Ze brachten nauwkeurig in kaart welke organismen vooral in de buurt van vulkanen voorkomen en welke soorten ook op grote afstand van vulkanische gebieden leven.

Ze stuitten bij het onderzoek op een opvallend patroon. "Hoe dichter je bij een vulkaan komt, hoe meer soorten je vindt", verklaart onderzoeker Aleks Terauds van de Australian National University. "Dit patroon ondersteunt de hypothese dat veel van deze soorten hun leefgebied langzaam uitbreiden sinds de laatste ijstijd."

Grotten

De studie verklaart mogelijk hoe het kan dat sommige organismen verschillende ijstijden hebben overleefd, terwijl ze niet tegen extreem lage temperaturen bestand lijken. Waarschijnlijk doen vulkanische gebieden overal ter wereld dienst als toevluchtsoorden voor organismen in glaciale tijdperken.

"Grotten en warme stoomvelden in de buurt van vulkanen zijn voor plant- en diersoorten geweldige plekken om te verblijven gedurende ijstijden", aldus hoofdonderzoeker Ceridewen Fraser.

"Vulkanische stoom kan grote ijsgrotten onder de gletsjers doen smelten", aldus Fraser. "In deze grotten kan het tot wel tien graden warmen zijn dan daarbuiten."