Schedel van kleine krokodil uit prehistorie ontdekt

Wetenschappers hebben de resten van een tot nu toe onbekende, kleine krokodillensoort uit de prehistorie in kaart gebracht.

Het dier werd geïdentificeerd op basis van twee fossielen die zijn gevonden op het eiland Wight, in het Zuiden van Engeland

Het gaat om een stuk van de snuit en het achterhoofd van een krokodil die waarschijnlijk slechts 60 centimeter lang werd.

Dat melden onderzoekers van de Universiteit van Portsmouth in het wetenschappelijk tijdschrift Acta Paleontologica Polonica.

Kraken

De krokodil heeft de naam Koumpiodontosuchus aprosdokitie gekregen. Het reptiel leefde ongeveer 126 miljoen jaar geleden, tegelijk met dinosaurussen.

Achterin de bek van de krokodil zaten ronde, platte tanden, waarmee het dier vermoedelijk schelpdieren kon 'kraken'.

De twee fossielen van het dier werden apart van elkaar gevonden op het strand door amateur-fossieljagers, die de stukjes schedel naar een plaatselijk museum op Wight brachten. Daar bleek dat de twee fossielen precies in elkaar pasten.

Toeval

"Toeval speelde een bizar grote rol bij deze ontdekking", verklaart hoofdonderzoeker Steve Sweetman op BBC News.

"Dat de twee delen van de schedel werden gevonden, is al bijzonder. Maar het is ongelooflijk dat ze in een periode van slechts drie maanden door twee verschillende verzamelaars naar hetzelfde museum zijn gebracht, waar toevallig ook dezelfde stafleden dienst hadden.

Luchtwegen

De schedel van het nieuw ontdekte reptiel heeft veel weg van de bekende prehistorische krokodil Bernissartia, die wordt beschouwd als één van de kleinste soorten aller tijden.

Maar de luchtwegen van het dier verschillen volgens de wetenschappers te veel om de op Wight gevonden krokodil ook tot deze soort te rekenen.