Kans op gehoorschade 's nachts groter

Het gehoor van muizen herstelt 's nachts beter dan overdag. De ontdekking leidt mogelijk tot nieuwe inzichten op behandelmethoden voor mensen met gehoorschade.

Dat hebben Zweedse wetenschappers ontdekt. De onderzoekers publiceren de bevindingen deze maand in het wetenschappelijk tijdschrift Current Biology.

Muizen die 's nachts harde geluiden hoorden, liepen meer gehoorschade op dan hun soortgenoten overdag. Het onderzoek toont ook aan dat gehoorbescherming 's nachts belangrijker is dan overdag.

Onderzoeker Barbara Canlon van het Karolinska instituut in Zweden ontdekte met haar collega's een biologische klok in het gehoororgaan van muizen. Een biologische klok is een aangeboren mechanisme dat het ritme regelt van allerlei belangrijke lichamelijke functies, bijvoorbeeld slaap en het immuunsysteem.

De onderzoekers stellen dat de ontdekking helpt bij de ontwikkeling van nieuwe behandelmethoden bij menselijke gehoorschade. Zo kan het groeihormoon in het slakkenhuis van het binnenoor 's nachts worden gestimuleerd.

Volgens de Zweedse onderzoekers heeft 10 tot 15 procent van de mensen heeft last van gehoorschade als gevolg van hard geluid. Geluid met niveaus boven tachtig decibel is schadelijk.

Eerder bleek uit onderzoek uit onderzoek van het RIVM dat ruim vier procent van de mensen van negentien jaar en ouder grote moeite heeft om aan een gesprek deel te nemen als gevolg van gehoorschade.