'Neanderthalers dreven mammoeten niet van klif'

Neanderthalen dreven geen mammoeten van een klif op het eiland Jersey, zoals lang werd aangenomen. Dat blijkt uit nieuw wetenschappelijk onderzoek.

Onderaan de klif in het gebied La Cotte de St. Brelade op Jersey zijn botresten van een groot aantal mammoeten gevonden.

Wetenschappers nemen sinds de jaren zeventig aan dat deze dieren met opzet door Neanderthalers zijn opgejaagd richting de klif en naar beneden zijn gestort.

Uit een nieuw onderzoek blijkt echter dat mammoeten onmogelijk door het rotsachtige gebied kunnen hebben gelopen, zo meldt het wetenschappelijk tijdschrift Antiquity.

Reconstructie

Britse wetenschappers maakten een historische reconstructie van het terrein rondom de klif.

Ze ontdekten dat het gebied veel te rotsachtig en heuvelachtig was voor mammoeten om zonder te vallen in de richting van de klif te lopen.

"Het aanzicht van dit landschap zou een kudde mammoeten uiteendrijven en wegjagen bij de klif die lang werd gezien als een val", verklaren de onderzoekers in de Britse krant Daily Mail

Kampvuur

Uit nieuw onderzoek op de gevonden mammoetresten blijkt dat dat sommige botten zijn verbrand. Ook is onderaan de klif veel Neanderthalergereedschap gevonden.

Dit suggereert dat Neanderthalers een kampvuur maakten onderaan de klif en mogelijk langer op deze plek verbleven. Waarschijnlijk zijn de mammoetbotten dan ook simpelweg naar afgrond versleept en vielen er nooit mammoeten van de klif naar beneden.