Sommige kankergenen blijken minder actief te zijn wanneer ze in een omgeving zonder zwaartekracht terecht komen.

Dat schrijven Deense wetenschappers van de Aarhus Universiteit deze week in FASEB Journal.

De onderzoekers bestudeerden kankercellen die ze mee hadden gestuurd met de Shenzhou-8, een ruimtevaartuig dat China lanceerde in 2011. Ook onderzochten ze kankercellen in op aarde gegenereerde gewichtloosheid.

In beide gevallen analyseerden de wetenschappers de activiteit van genen. Ze ontdekten dat verschillende genen zonder zwaartekracht een lagere activiteit vertoonden.

Veel van de minder actieve genen staan er bekend om dat ze tumoren agressiever maken. Daaruit concluderen de Denen dat sommige kankers in de ruimte minder agressief zijn.

Ander gedrag

Het mechanisme achter de verminderde genactiviteit konden de Denen nog niet achterhalen. Het is bekend dat cellen in de ruimte ander gedrag vertonen. Zo is de vorm en de samenklontering van cellen zonder zwaartekracht wezenlijk anders dan op aarde.

Deze maand sturen de onderzoekers nieuwe kankercellen de ruimte in. Door kankers onder verschillende omstandigheden te bestuderen, hopen de onderzoekers de ziekte beter te begrijpen, om zo nieuwe ingangen voor behandelingen te openen.