Het gehoor van zeehonden lijkt op land bijna even goed te werken als onder water.

Dat concluderen Amerikaanse onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Journal of Experimental Biology.

Als zeehonden onder water zwemmen, bestrijkt hun gehoor een frequentiegebied van ongeveer zeven octaven. Maar ook boven water hebben hun oren nog een relatief groot bereik van vier octaven. Daarmee is hun gehoor op land vergelijkbaar met dat van katten.

Knop

Bij hun onderzoek werden twee in gevangenschap levende Largazeehonden getraind om met hun neus op een rode knop te drukken, zodra ze een geluid hoorden.

De dieren presteerden het beste onder water, maar ook boven water bleken ze veel geluiden te kunnen waarnemen.

De wetenschappers onderzochten het gehoor van de dieren om te bepalen hoe gevoelig zeehonden zijn voor geluidsoverlast van bijvoorbeeld schepen en boorplatformen. "We wilden weten hoe zeehonden in Arctische gebieden geluiden in hun omgeving gebruiken en hoe menselijke indringing in deze omgeving hen beïnvloedt", verklaart hoofdonderzoekster Colleen Reichmuth op nieuwssite Physorg.com

Filteren

Volgens de wetenschappers suggereren de bevindingen dat zeehonden door hun grote gehoorbereik vrij goed in staat zijn om signalen te filteren uit achtergrondgeluiden.

Om definitieve conclusies te trekken moet meer onderzoek worden verricht met een groter aantal zeehonden.

"Dit is pas een eerste stap in het onderzoek naar gehoorvermogen van zeehonden", verklaart onderzoekster Jillian Sills. "We weten bijvoorbeeld nog maar weinig over de effecten van geluiden op hun gedrag, omdat het moeilijk is om onderzoek te doen in Arctische gebieden."