Maki's die vooral fruit eten, hebben een relatief goed geheugen, zo blijkt uit nieuw wetenschappelijk onderzoek.

Het zoeken naar fruitsoorten die slechts in bepaalde gebieden en in bepaalde seizoenen beschikbaar zijn, is een effectieve geheugentraining voor de halfapen.

De fruiteters zijn door hun eetgewoontes in staat om de locatie van voedsel veel langer te onthouden dan soortgenoten met een ander dieet.

Dat melden Amerikaanse onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Animal Cognition.

Doolhof

De wetenschappers kwamen tot hun bevindingen door voedsel te verstoppen voor 64 maki's van verschillende soorten. Het experiment vond plaats in een kamer die vol stond met dozen. Sommige van de dozen bleven leeg, anderen werden door de wetenschappers gevuld met voedsel.

Als de halfapen hadden ontdekt welke dozen het eten bevatten, werden ze een week later opnieuw losgelaten in hetzelfde voedseldoolhof.

De fruit etende makisoorten bleken zich de locatie van het verstopte eten toen veel beter herinneren dan maki's die zich voornamelijk voeden met bladeren.

Intelligentie

Volgens de wetenschappers suggereert het onderzoek dat het ruimtelijk geheugen van dieren deels afhankelijk is van hun eetgedrag.

Tot nu toe werd aangenomen dat dit soort vormen van intelligentie vooral samenhingen met het sociaal gedrag van dieren.

"Maar bepaalde cognitieve vaardigheden ontstaan waarschijnlijk om heel andere redenen, door het zoeken naar voedsel bijvoorbeeld", verklaart hoofdonderzoekster Alexandra Rosati op de nieuwssite University Herald.