Het sperma van sommige muggensoorten reageert op geuren, zo blijkt uit nieuw wetenschappelijk onderzoek.

Het zaad van mannelijke muggen van de soort Anopheles gambiae bevat geurreceptoren die ook te vinden zijn in de antennes van de insecten.

De receptoren zorgen na blootstelling aan specifieke geuren voor versnelling van de zwembewegingen van de zaadcellen.

Dat melden Amerikaanse onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Proceedings of the National Academy of Sciences.

Staarten

De wetenschappers kwamen tot hun bevindingen door het sperma van de muggensoort Anopheles gambiae uitgebreid te analyseren.

Ze troffen tot hun verrassing geurreceptoren aan op de staarten van de zaadcellen. Wanneer het sperma werd blootgesteld aan specifieke geurstoffen, begonnen de staarten sneller te bewegen. Dat suggereert dat het zaad van de muggen reageert op geuren.

Het 'reukvermogen' van het muggensperma speelt waarschijnlijk een belangrijke rol bij de voortplanting van de insecten.

Paren

De vrouwtjes paren maar één keer in hun leven en slaan het sperma van het mannetje op in een speciaal orgaan, de spermatheca. De insecten hebben daarna bloed van mensen of dieren nodig om eitjes te kunnen produceren.

Mogelijk wordt het opgeslagen sperma in hun lichaam na een bloedmaaltijd actief onder invloed van geuren.

"Het sperma heeft misschien een chemisch signaal nodig om zichzelf klaar te maken voor de bevruchting", verklaart onderzoeker Jason Pitts op NBC News.

Cellen

Volgens hoofdonderzoeker Laurence Zwiebel werpt de ontdekking een nieuw licht op de reproductie van insecten. "Dit is echt heel verrassend", verklaart hij op de nieuwssite van Vanderbilt University. "Het is voor het eerst dat geurreceptoren van insecten zijn aangetroffen in niet zintuiglijke cellen of lichaamsweefsel."

De nieuwe inzichten in het reproductieproces van muggen kunnen op de lange termijn mogelijk leiden tot nieuwe manieren om de voortplanting van de insecten tegen te gaan.

Bekijk beelden van het onderzoek: