Wetenschappers hebben een driehonderdduizend jaar oude haard ontdekt in een grot in Israël.

Het gaat om een opvallend grote asplek in de zogenoemde Quesem-grot op twaalf kilometer afstand van Tel Aviv.

De afzetting van as is ontstaan door herhaaldelijke verbranding van hout en dierlijke resten, ongeveer driehonderdduizend jaar geleden.

Het is het oudste bewijs voor een terugkerend, door mensen gemaakt vuur op één plek, zo melden Israëlische onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Journal of Archeological Science.

Infrarood

De wetenschappers kwamen tot hun bevindingen door de moleculen in de asafzetting te analyseren met infrarood licht. Op die manier achterhaalden ze de precieze samenstelling van de verbrande materialen en de ouderdom van de asplek. Ook verraadden de moleculen dat het as was gevormd door meerdere vuren.

Rondom de primitieve haard werden veel vuurstenen gevonden. Waarschijnlijk werden deze stenen gebruikt om vlees te snijden.

Huishoudelijk

De vondst suggereert dat de grot was ingedeeld in ruimtes die waren bestemd voor verschillende huishoudelijke taken.

De grot was volgens volgens hoofdonderzoeker Ruth Shahack-Gross een soort basiskamp waar prehistorische jagerverzamelaars steeds terugkeerden om gezamenlijk te eten.

"Deze bevindingen helpen ons om een belangrijk keerpunt in de ontwikkeling van menselijke cultuur in kaart te brengen", verklaart ze op nieuwssite van het Israëlische Weizmann Institute of Science. "In deze periode begonnen mensen voor het eerst vuur te gebruiken om vlees op te bereiden, maar ook als verzamelpunt voor sociale bijeenkomsten."