Wetenschappelijke gegevens gaan in een hoog tempo verloren, zo blijkt uit een nieuwe studie.

Tachtig procent van de gegevens die worden verzameld bij wetenschappelijke studies zijn na twintig jaar niet meer te achterhalen.

Niet meer werkende e-mailadressen van auteurs en verouderde opslagapparatuur zijn de meest voorkomende oorzaken hiervan.

Dat melden Canadese onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Current Biology.

Onbereikbaar

De wetenschappers vroegen bij wijze van experiment de gegevens op van 516 wetenschappelijke studies die twee tot tweeëntwintig jaar geleden werden gepubliceerd.

Hoe ouder de studie, hoe vaker de data niet meer was te achterhalen, zo bleek. Voor elk jaar dat verstrijkt na de publicatie van een studie, neemt de kans op het terugvinden van de gevens met 17 procent af.

Vaak zijn de onderzoekers ook niet meer goed te bereiken. De kans dat het e-mailadres van een auteur van een wetenschappelijke studie nog werkt, slinkt elk jaar met 7 procent.

Zolder

Hoofdonderzoeker Tim Vines van de Universiteit van British Columbia vindt de resultaten opvallend.

"Ik denk dat niemand verwacht dat de gegevens van een vijftig jaar oude studie nog makkelijk te achterhalen zijn, maar dat bijna alle datasets na twintig jaar al zijn verdwenen is een behoorlijke verrassing", zegt hij op de nieuwssite van de Universiteit van British Columbia.

Vines stuitte bij het onderzoek vaak op dezelfde excuses, zo verklaart hij op Nature News. "In de meeste gevallen zeggen de onderzoekers dat de resultaten 'waarschijnlijk op een bepaalde locatie te vinden zijn', zoals bij hun ouders op zolder, of op de harde schijf van een computer die ze al vijftien jaar niet meer hebben gezien."

Verandering

Vines pleit dan ook voor veranderingen. "Het huidige systeem waarbij gegevens door de auteurs worden beheerd, zorgt ervoor dat bijna alle data verdwijnt, zodat de oorpronkelijke resultaten niet meer kunnen worden gevalideerd en de gegevens niet voor nieuwe doeleinden kunnen worden gebruikt."

"Het verlies van data leidt tot verspilling van onderzoeksgelden en beperkt de wetenschap", aldus de onderzoeker.