Wetenschappers onderzoeken gezondheid van hobbits en trollen

Australische wetenschappers hebben bij wijze van grap een studie gepubliceerd over de aanwezigheid van vitamine D in het lichaam van verschillende wezens uit het verfilmde boek De Hobbit.

Hobbits, dwergen en tovenaars krijgen meer dan genoeg vitamine D binnen door hun gevarieerde dieet en het feit dat ze in grotten met ramen leven en vaak buiten in de zon zitten.

De kwaadaardige karakters uit het verfilmde boek van J.J.R. Tolkien lijden aan een tekort aan deze belangrijke vitaminesoort en verliezen daardoor de meeste gevechten.

Dat concluderen de wetenschappers in een bijlage van het kerstnummer van het Medical Journal of Australia.

Leefomgeving

De onderzoekers verzamelden gegevens uit het boek van J.R.R. Tolkien over het voedsel dat verschillende personages eten, hun leefomgeving en het zonlicht waaraan ze worden blootgesteld.

Met name de slechteriken uit het verhaal lijden volgens de wetenschappers vermoedelijk aan een vitamine D-tekort.

De draken, trollen, aardmannen en de verstoten hobbit Gollem leven in de duisternis en eten weinig verse groentes en fruit.

Het dieet van de kwaadaardige personages is ook erg eenzijdig. Zo voeden trollen zich bijna alleen met schapenvlees en doen draken en aardmannen zich vaak tegoed aan rottende karkassen. Gollem vangt maar heel af en toe een vis.

Bilbo

De hoofdrolspeler in het boek, de hobbit Bilbo Baggins, eet en drinkt daarentegen erg gevarieerd. "Hij is in staat om de dwergen die hem bezoeken cake, thee, bier rode wijn, frambozenjam, kaas, salade, groente, kip, varkensvlees en appeltaart aan te bieden", schrijven de onderzoekers.

Ook tovenaars en dwergen krijgen volgens de wetenschappers voldoende vitamine D binnen. De goede karakters zouden daardoor in het voordeel zijn bij gevechten met de slechteriken.

"Een systematische tekstuele analyse van De Hobbit ondersteunt onze hypothese dat de triomf van goed over kwaad in het verhaal mede wordt veroorzaakt door de slechte eetgewoontes van de kwaadaardige personages en het gebrek aan zonlicht waaraan ze worden blootgesteld."