Dinosaurus met hanenkam opgegraven

Wetenschappers hebben in Canada een fossiel ontdekt van een dinosaurus met een hanenkam op zijn schedel.

Het gaat om een zogenoemde Edmontosaurus, een dinosaurussoort met een bek in de vorm van een eendensnavel die 65 tot 75 miljoen jaar op aarde rondliep.

Bovenop op zijn kop had het dier een vlezige hanenkam, waarschijnlijk om soortgenoten van het andere geslacht te verleiden.

Dat melden paleontologen in het wetenschappelijk tijdschrift Current Biology.

Huidafdrukken

De versteende overblijfselen van de dinosaurus met de hanenkam werd ontdekt in de Canadese staat Alberta. Op de het fossiel vonden de wetenschappers enkele bijzondere huidafdrukken.

Toen hoofdonderzoeker Phil Bell vervolgens besloot om met een beitel wat gesteente rond de schedel te verwijderen stuitte hij op een gemummificeerde vleesachtige structuur. Het bleken de resten van een hanenkam te zijn.

Vergelijkbare structuren komen ook voor bij moderne dieren zoals kameleons en hanen en hagedissen en dienen meestal om indruk te maken op mogelijke seksuele partners.

Slurven

De ontdekking is volgens Bell erg belangrijk. Normaal gesproken fossiliseert een vleesachtige structuur zoals een hanenkam namelijk niet.

"Het is alsof we voor het eerst hebben ontdekt dat olifanten slurven hebben", aldus Bell op nieuwssite Phys.org. "We hebben veel schedels van Edmontosaurussen gevonden, maar nooit eerder waren er aanwijzingen dat ze een vlezige kam op hun hoofd hadden."

Bell vermoedt dat ook andere dinosauriërs hanenkammen hadden. "Er is geen reden om aan te nemen dat dit soort vlezige structuren niet konden voorkomen op de schedels van andere dinosauriërs, zoals de Triceratops of T-rex."