Oudste dna van mensachtige in kaart gebracht

Wetenschappers hebben het tot nu toe oudst bekende dna van een mensachtige in kaart gebracht.

Het dna is onttrokken uit een naar schatting vierhonderdduizend jaar oud dijbeenbot dat eerder werd aangetroffen in een grot  in het Atapuerca-gebergte in Spanje.

Het genetisch materiaal lijkt afkomstig van een voorouder van de Neanderthalers die gek genoeg ook verwantschap vertoont met de Denisovamensen, die in Azië leefden.

Dat melden de onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Nature.

Ontcijfering

Nog nooit eerder is er genetisch materiaal van mensachtigen gevonden dat meer dan honderdduizend jaar oud is.

De wetenschappers slaagden er in om het dna te ontcijferen met nieuwe technieken waarbij rekening wordt gehouden met de manier waarop genetisch materiaal wordt aangetast door de tand des tijds.

De ontcijfering van het dna roept veel vragen op. Hoewel het genetisch materiaal verwantschap vertoont met Denisovamensen uit Azië, wijzen de uiterlijke eigenschappen van het bot in de richting van primitieve Neanderthalers.

Van tevoren hadden de wetenschappers dan ook verwacht dat het fossiel afkomstig zou zijn van een vroege Neanderthaler.

Vraagteken

Onderzoeker Matthias Meyer van het Max Planck Instituut hoopt dat er uiteindelijk meer dna uit het fossiel wordt onttrokken, zodat de precieze afkomst van de primitieve mensensoort kan worden bepaald.

"Eigenlijk is de uitkomst van het onderzoek nu één groot vraagteken", verklaart hij in de New York Times.