Moeraskrokodillen gebruiken takjes om vogels te lokken. Dat zou blijken uit nieuw wetenschappelijk onderzoek.

In het seizoen waarin vogels hun nesten bouwen, plaatsen sommige krokodillen met opzet twijgjes en takjes op hun snuit.

De dieren liggen vervolgens urenlang stil en slaan toe als een vogel het takje probeert mee te nemen.

Dat melden Amerikaanse onderzoekers van de Universiteit van Tennessee in het wetenschappelijk tijdschrift Ethology, Ecology and Evolution.

Broedseizoen

Hoofdonderzoeker Vladimir Dinets ontdekte de strategie van de dieren voor het eerst tijdens een bezoek aan India. Vervolgens besloot hij systematisch te onderzoeken of krokodillen in vier natuurgebieden in Louisiana ook vogels lokten. Dat bleek het geval.

Zijn onderzoeksteam ontdekten bij observaties dat diverse moeraskrokodillen ook twijgjes en stokjes op hun snuit plaatsten bij hun jacht op vogels. Ook Amerikaanse alligators bleken de tactiek te hanteren.

Eén van de dieren leek zich zelfs bewust van het broedseizoen. Deze krokodil gebruikte de takjes alleen als lokaas in de maanden waarin vogel hun nesten bouwen en dus op zoek zijn naar nestmateriaal.

Dinosaurussen

"Deze studie verandert de manier waarop we naar krokodillen kijken", verklaart hoofdonderzoeker Dinets op nieuwssite ScienceDaily.

Volgens hem gebruiken andere reptielen mogelijk vergelijkbare methodes om prooien te lokken. Dinets gelooft zelfs dat zijn ontdekking een nieuwe licht zou kunnen werpen op het gedrag van dinosaurussen.

"De ontdekking is niet alleen interessant omdat het aantoont hoe makkelijk we de intelligentie van relatief bekende dieren onderschatten, maar ook omdat krokodillen verwant zijn aan dinosaurussen en vliegende reptielen."