'Spelen met eten is leerzaam voor peuters'

Spelen met eten is in taalkundig opzicht leerzaam voor peuters, zo blijkt uit nieuw wetenschappelijk onderzoek. 

Kinderen die vloeibare stoffen zoals pudding en soep veel aanraken, uitsmeren en in hun mond stoppen onthouden relatief snel de namen van deze voedselsoorten.

Door het spelen met eten leren de peuters de structuur en de eigenschappen van de vloeistoffen beter herkennen. 

Dat melden onderzoekers van de Universiteit van Iowa in het wetenschappelijk tijdschrift Developmental Science.

Vorm

Uit eerder onderzoek is gebleken dat kinderen de namen van voorwerpen met een vaste verschijningsvorm gemakkelijker leren dan de namen van vloeistoffen.

Vloeibare producten zijn voor peuters moeilijk te herkennen, omdat ze niet kunnen afgaan op de vorm en het uiterlijk.

De wetenschappers besloten te onderzoeken hoe kinderen de namen van vloeistoffen het beste leren. Ze confronteerden peuters van zestien maanden met vloeibaar voedsel. Vervolgens probeerden ze de kinderen verzonnen woorden zoals 'dax' of 'kiv' te leren voor bijvoorbeeld pudding of yoghurt. 

Kinderstoel

De jonge proefpersonen kregen dezelfde vloeistoffen daarna nogmaals te zien, maar in een andere vorm en hoeveelheid. De kinderen die het meeste hadden gespeeld met het eten bleken de verzonnen namen het vaakst te koppelen aan de juiste vloeistof.

Ook de omgeving was van invloed. Kinderen die tijdens het onderzoek in een hoge kinderstoel werden geplaatst, betastten het voedsel veel uitgebreider dan peuters die bijvoorbeeld op de grond zaten. Dat kwam hun leerprestaties uiteindelijk ten goede.  

Informatie

Volgens de wetenschappers toont het experiment aan dat knoeien met eten kinderen helpt om verbanden te leggen tussen vloeistoffen en woorden. 

"Het lijkt er soms misschien op alsof kinderen alleen maar met eten spelen, en dat is ook zo, maar ze halen ook informatie uit dit soort bezigheden", verklaart hoofdonderzoekster Larissa Samuelson op de nieuwssite van de Universiteit van Iowa. 

"Spelen met eten hielp kinderen in ieder geval in het laboratorium echt bij het leren van de namen van etenswaren."

Lees meer over:

Dagelijkse nieuwsbrief

Dagelijkse nieuwsbrief
Elke ochtend rond 6.00 uur weten wat het nieuws wordt?
Tip de redactie