Een Franse studie die verband laat zien tussen genetisch gemodificeerde mais en kanker voldoet niet aan wetenschappelijke eisen en wordt teruggetrokken.

Dat brengt uitgeverij Elsevier dit weekend naar buiten in een persbericht. Elsevier is de uitgever van het blad Food and Chemical Toxicology dat de studie vorig jaar september publiceerde.

In de studie voerden onderzoekers onder leiding van Gilles-Eric Seralini van de universiteit van Caen ratten met Monsanto’s genetische gemodificeerde herbicideresistente mais en vergeleken die met ratten die normale mais te eten kregen.

De Fransen constateerden dat de eerstgenoemde ratten eerder stierven en vaker kanker kregen dan de andere ratten.

Activisten

De studie werd omarmd door antigentechactivisten, maar kreeg direct na publicatie veel kritiek te verduren van andere wetenschappers. Zo zou het aantal gebruikte ratten te klein zijn om betrouwbare conclusies te kunnen trekken.

Bovendien zou de gebruikte rattenstam niet geschikt zijn, omdat deze ratten sowieso erg snel kanker krijgen. De resultaten zouden binnen de normale variatie vallen.

Geen fraude

Een herevaluatie van de resultaten, waarbij ook de ruwe data is meegenomen, geeft het gelijk aan de criticasters.

De resultaten zijn niet sterk genoeg om de claim te ondersteunen dat er een verband is tussen genetisch gemodificeerde mais en het ontstaan van kanker, zo stelt Elsevier. Ze benadrukken dat er geen sprake is van fraude.

De auteurs van het artikel zijn het niet eens met de beslissing van Elsevier. Ze vinden dat de uitgever er dubbele standaarden op na houdt.