'Groepstoilet' van grote planteneters opgegraven

Wetenschappers hebben in Argentinië een gemeenschappelijk toilet van prehistorische grote planteneters ontdekt.

De onderzoekers troffen in het noordwesten van het land 30.000 versteende uitwerpselen aan van zogenoemde dicynodonten, grote, plantenetende reptielen waarvan de oudste soorten 250 miljoen jaar geleden leefden.

De vondst suggereert dat deze dieren vaak gezamenlijk gingen poepen, een ritueel dat nu nog steeds wordt waargenomen bij grote herbivore zoogdieren zoals olifanten, neushoorns en kamelen.

Dat melden onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Scientific Reports.

Parasieten

Vermoedelijk deden de prehistorische dieren hun behoefte in groepsverband op  om zich te beschermen tegen mogelijke aanvallen van roofdieren. Gezamenlijk poepen op één plek zou ook de verspreiding van parasieten tegengaan.

De fossiele resten van de uitwerpselen uit Argentinië zijn ongeveer 240 miljoen jaar oud. De keutels variëren in grootte van 0,5 tot 35 centimeter.

Zoogdieren

"Dit is het oudste bewijs voor zogenaamde gemeenschappelijke openbare toiletten van gewervelde dieren die niet tot de zoogdieren behoren", verklaart hoofdonderzoeker Lucas Fiorelli op nieuwssite Phys.org.

"De vondst toont aan dat dit gedrag dat we nu bij zoogdieren zien, al aanwezig was bij hun verre voorouders."