Gen voor alcoholisme ontdekt bij muizen

Wetenschappers hebben bij muizen een specifiek gen voor alcoholisme ontdekt.

Muizen die een mutatie vertonen in het zogenoemde Gabrb1-gen geven de voorkeur aan het nuttigen van alcoholische dranken boven water.

Als de dieren zelf mogen kiezen, bestaat hun dagelijkse vochtinname voor 85 procent uit dranken die evenveel alcohol bevatten als wijn.

Dat melden Britse onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Nature Outlook.

Werken

De onderzoekers kwamen tot hun bevindingen door willekeurig kleine mutaties in de DNA-volgorde van muizen te veranderen en de dieren vervolgens te testen op hun alcoholvoorkeur.

Bij een mutatie in het gen Gabrb1 bleken muizen niet alleen een sterke voorkeur voor alcohol te ontwikkelen. De dieren waren ook bereid om hard te werken om sterke drank te bemachtigen.

De gemuteerde muizen drukten bijvoorbeeld herhaaldelijk op een hendel als ze door kregen dat hun drinkbak daarna werd gevuld met alcohol.

Uiteindelijk waren de dieren in staat om binnen een uur zo veel sterke drank te nuttigen dat ze moeite kregen met het coördineren van hun bewegingen.

Hersenen

De genmutatie bij de muizen met alcoholvoorkeur leidt waarschijnlijk tot kleine veranderingen in hun hersenen die bovenmatig veel activiteit veroorzaken in de nucleus accumbens, een gebied in de hersenen waar het 'plezierhormoon' dopamine wordt aangemaakt.

"Als de elektrische activiteit van receptoren in dit gebied toeneemt, neemt ook het verlangen toe om te drinken. Zo hevig dat de muizen lange periodes willen werken om de alcohol te bemachtigen", verklaart onderzoeker Quentin Anstee op de nieuwssite van de Universiteit van Newcastle.

Mensen

Het is nog maar de vraag of mutaties in het beschreven gen ook bij mensen leiden tot alcoholisme. De wetenschappers willen in de toekomst het DNA van mensen met een alcoholverslaving onderzoeken.

"We weten dat alcoholisme bij mensen veel gecompliceerder is, omdat er omgevingsfactoren in het spel komen", verklaart onderzoeker Quentin Anstee. "Maar we zien zeker mogelijkheden om deze bevindingen te gebruiken bij toekomstige behandelingen tegen alcoholisme."