Uilen maken nauwelijks geluid bij het vliegen door speciale veren op hun vleugels, zo blijkt uit nieuw wetenschappelijk onderzoek.

Drie soorten veren op het lichaam van uilen zorgen ervoor dat de dieren vrijwel geruisloos vliegen en prooien kunnen verrassen.

Het gaat om fluweelachtige veren op bovenzijde van de vleugels, maar ook om enkele speciale veren op de voorste en achterste vleugelranden.

Dat hebben wetenschappers bekendgemaakt op een bijeenkomst van de American Physical Society.

Donzig

De onderzoekers van de Universiteit van Cambridge kwamen tot hun bevindingen door een theoretische studie op de vleugels van verschillende uilen.

Aan de hand van uitleenlopende soorten veren die ze in kaart brachten op de uilenvleugels slaagden ze erin om de geluidsloze vlucht van de dieren te verklaren vanuit natuurkundige principes.

"Uilen bezitten niet minder dan drie verschillende fysieke attributen die bijdragen aan hun vermogen om geruisloos te vliegen", verklaart onderzoeker Justin Jaworski op nieuwssite ScienceDaily. "Het gaat om een kam van stijve veren op de voorste rand van hun vleugels, een flexibele pluim op de achterste rand en een zacht, donzig materiaal op de bovenzijde."

Geluidsgolven

Met name de flexibele veren op de achterste vleugelranden zorgen ervoor dat dieren minder geluidsgolven veroorzaken bij het vliegen. Maar ook het donzige materiaal waarmee de bovenzijde van de vleugels is bedekt, maakt volgens de wetenschappers veel verschil.

Mogelijk kan ook de geluidsoverlast van vliegtuigen worden beperkt door het oppervlak van vleugels wat ruwer te maken.

"Als de geluidsbeperkende mechanismen van uilen kunnen worden nagemaakt, zal dat verregaande implicaties hebben voor het ontwerp van geluidsreducerende bekledingen", aldus Jaworski.