Reusachtige dinosaurus ontdekt

Amerikaanse wetenschappers hebben in de staat Utah de fossiele resten van een tot nu toe onbekende dinosaurus ontdekt.

De vleesetende Siats meekerorum leefde bijna honderd miljoen jaar geleden, woog ruim vier ton en was tien meter lang.

Het dier stond waarschijnlijk aan de top van de voedselketen op aarde voordat de Tyrannosaurus rex op het toneel verscheen.

Dat melden de onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Nature Communications.

Jong

Het skelet van de reusachtige dinosaurus werd in 2008 al ontdekt in de Cedar Mountain Formation in Utah, maar is pas recentelijk helemaal opgegraven en beschreven.

'U kunt zich niet indenken hoe opgewonden wij waren toen wij de botten van deze gigant op een helling zagen'', aldus hoofdonderzoekster Lindsay Zanno van de North Carolina State University.

Ondanks het gigantische formaat van het dier gaat het waarschijnlijk om een jong exemplaar. Volgens hoofdonderzoeker Lindsay Zanno werd een volwassen 'Siats' mogelijk twaalf meter lang, net als Acrocanthosaurus, een verwante dinosaurus die in 1950 werd ontdekt en tien miljoen jaar eerder leefde.

Tyrannosaurus

Siats meerekorum had miljoenen jaren lang waarschijnlijk niets te vrezen van zijn soortgenoten. Pas toen zestig miljoen jaar geleden Tyrannosaurus rex ontstond, werd het dier van zijn troon gestoten.

Het is niet duidelijk of de reusachtige dinosaurus ooit heeft gevochten met Tyrannosaurus rexKleinere Tyrannosaurussen die al eerder leefden, konden in ieder geval niets beginnen tegen 'Siats'.

"Het grote verschil in formaat suggereert dat zij in toom werden gehouden door dit dier", verklaart Zanno op de nieuwssite van North Carolina State University. "De Tyranossaurussen evolueerden waarschijnlijk pas tot toproofdieren toen Siats meekerorum al was verdwenen."