Mannen hebben over het algemeen een grotere neus dan vrouwen, omdat ze meer spiermassa van zuurstof moeten voorzien. Dat suggereert een nieuw wetenschappelijk onderzoek.

Gemiddeld genomen is de neus bij mannen 10 procent groter dan bij vrouwen.

Waarschijnlijk is dat verschil in de loop van de evolutie ontstaan door de grotere spiermassa in het mannelijk lichaam en de zuurstofbehoefte die daaruit voortvloeit.

Dat melden onderzoekers van de Universiteit van Iowa in het wetenschappelijk tijdschrift American Journal of Physical Antrophology.

Puberteit

De wetenschappers vergeleken bij hun onderzoek de ontwikkeling van de neus bij 38 jongens en meisjes. De proefpersonen werden gevolgd tussen hun derde en twintigste levensjaar.

De neuzen van jongens en meisjes bleken tot hun elfde ongeveer even groot te zijn. Na die leeftijd ontstond er een duidelijk verschil.

Dit wijst op een verband met spiermassa. Vanaf de puberteit beginnen jongens namelijk ook meer spieren te ontwikkelen in verhouding tot meisjes. Voor de groei en onderhoud van spierweefsel heeft het lichaam meer zuurstof nodig dan voor andere weefseltypes zoals lichaamsvet.

Neanderthalers

"Zelfs als het lichaam van mannen en vrouwen even groot is, hebben mannen een grotere neus, omdat hun lichaam uit meer spierweefsel bestaat", verklaart hoofdonderzoeker Nathan Holton op de nieuwssite van de Universiteit van Iowa.

Zijn bevindingen verklaren mogelijk ook waarom Neanderthalers een grotere neus hadden dan moderne mensen. De oermensen hadden namelijk meer spiermassa dan 'Homo sapiens'.

"Bij moderne mensen kan de neus daarom wat kleiner zijn", aldus Holton. "We hebben minder zuurstofbehoefte dan primitieve menssoorten."