Wetenschappers hebben voor het eerst primitieve nieren gekweekt uit menselijke stamcellen.

Het gaat om cellen die de driedimensionale structuur vertonen van kleine, primitieve nieren. Het weefsel is te vergelijken met de knopjes bij de blaas van een foetus, die uiteindelijk uitgroeien tot volwaardige nieren.

Mogelijk kan de techniek in de toekomst helpen bij het kweken van volwaardige nieren uit menselijke stamcellen.

Dat melden Amerikaanse onderzoekers van het Salk Insitute in het wetenschappelijk tijdschrift Nature Cell Biology.

Muizen

De onderzoekers lieten bij hun experiment eerst menselijke stamcellen uitgroeien tot een specifiek celtype dat voorkomt in het weefsel dat zich bij foetussen ontwikkelt tot nieren.

Vervolgens gaven ze deze cellen een groeispurt met groeifactoren, stoffen die ervoor zorgen dat de nieren hun uiteindelijke vorm en functie krijgen.

De kweekjes werden uiteindelijk ook gestimuleerd met niercellen van muizen. Onder invloed van deze dierlijke cellen namen de kweekjes de structuur van primitieve nieren aan.

Simpel

"Pogingen om menselijke stamcellen te laten differentiëren tot niercellen waren tot nu toe maar beperkt succesvol", verklaart hoofdonderzoeker Juan Carlos Izpisua Belmonte op de nieuwssite van het Salk Institute.

"We hebben nu een simpele en efficiënte methode ontwikkeld die menselijke stamcellen laat uitgroeien tot goed georganiseerde drie dimensionale structuren."

De wetenschappers hopen dat hun bevindingen het in de toekomst mogelijk zullen maken om volwaardige nieren te laten groeien uit stamcellen van mensen met een verstoorde nierfunctie. Hun kweekmethode is daarvoor nu nog ontoereikend.