Wetenschappers hebben een eiwit in kaart gebracht dat muizen beter laat genezen van wonden en zelfs amputaties.

Genetisch gemanipuleerde muizen die een eiwit produceren met de naam Lin28a ontwikkelen geen tumoren en zijn in staat om volledig te herstellen na amputaties van hun tenen en afgeknipte stukjes van hun oren.

Waarschijnlijk zorgt de stof ervoor dat het lichaam van de dieren sneller weefsels repareert.

Dat melden Amerikaanse onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Cell.

Verbaasd

Het eiwit Lin28a wordt normaal gesproken alleen aangemaakt door embryo's die nog in ontwikkeling zijn. Het effect van de stof tijdens het experiment verbaasde de wetenschappers.

"We waren erg geschokt dat een kleine verandering in een gen zo'n groot effect had op het regeneren van weefsel", verklaart hoofdonderzoeker Hao Zhu op Nature News.

De muizen herstelden niet alleen beter van wonden. Het haar van de dieren groeide ook sneller en ze werden gemiddeld genomen groter, wat wijst op een versterkte groei van botten.

Het hart van de dieren herstelde echter niet van beschadigingen. En als de dieren eenmaal volwassen waren, groeiden geamputeerde tenen niet meer terug.

Mensen

"Het feit dat regeneratie van weefsel in sommige gevallen wel werkt, maar soms ook niet, is interessant. Het roept de vraag op waarom dat zo is", verklaart onderzoeker Daniël Goldman.

Voorlopig zijn er nog geen plannen om medicijnen voor mensen te ontwikkelen die zijn gebaseerd op het eiwit Lin28a. Het effect van de stof op andere lichaamsprocessen is nog zeer onduidelijk.