Nieuwe dieren ontdekt in 'verloren wereld' in Australië

Wetenschappers hebben een nog onbekende gekko met een bladvormige staart ontdekt in een afgelegen regenwoud in Australië.

De gekko heeft een bijzonder primitief uiterlijk. Overdag verbergt het dier zich onder de keien met behulp van zijn camouflerende staart. 's Nachts jaagt de gekko vermoedelijk op spinnen en insecten die in het bos leven.

De soort heeft de naam Saltuarius eximius gekregen en wordt beschreven in het wetenschappelijk tijdschrift Zootaxa.

Helikopter

Naast de bijzondere gekko stuitten de wetenschappers bij de expeditie ook op een goudkleurige skink (eveneens een hagedissensoort) en een nog onbekende kikker.

De biologen werden voor het onderzoek met behulp van een helikopter gedropt in de hooglanden van Cape Melville, een bergachtig en met keien bezaaid regenwoud in het uiterste noorden van Queensland. Op en rond de bergtoppen was nog nooit eerder biologisch veldwerk verricht.

Van tevoren hadden de wetenschappers niet verwacht nieuwe soorten aan te treffen. "Het zou al een verrassing zijn om drie nieuwe gewervelde diersoorten te vinden in Nieuw-Guinea, laat staan in Australië, een land dat al behoorlijk goed verkend is", verklaart hoofdonderzoeker Conrad Hoskin op de nieuwssite van James Cook University.

Geïsoleerd

De onbekende hagedissen en de nieuwe ontdekte kikker leven zeer geïsoleerd. Het regenwoud op de bergtoppen wordt omsloten door veel drogere bossen. "Het leefgebied van de drie soorten beperkt zich daarom tot het hooggelegen regenwoud en de keienvelden van Cape Melville", aldus Hoskin.

Door de afgelegen leefomgeving heeft de gekko waarschijnlijk in de loop van miljoenen jaren zijn bijzondere staart ontwikkeld. Er zijn meer gekko's bekend die bladvormige staarten hebben, maar de soort uit Cape Melville heeft een opvallend primitief uiterlijk.

De wetenschappers beschouwen de gekko als de meest bijzondere van de drie biologische ontdekkingen. "De eerste seconde dat ik het dier zag, wist ik dat het een nieuwe soort was", zegt Hoskin. "Alles aan het dier is onderscheidend."