Oudste fossiel van dierlijk brein ontdekt

Britse wetenschappers hebben het oudste intacte fossiel ontdekt van een dierlijk brein.

Het gaat om versteende overblijfselen van een geleedpotig dier dat 520 miljoen jaar geleden leefde. Het fossiel vertoont duidelijk de contouren van een brein en een netwerk van zenuwen dat door het lichaam liep.

Nooit eerder werd er een compleet en goed bewaard gebleven fossiel van een brein met een bijbehorend zenuwstel ontdekt dat zo oud is.

Japanse en Britse onderzoekers beschrijven de ontdekking in het wetenschappelijk tijdschrift Nature.

Schorpioenen

Het fossiel, dat werd gevonden in het zuiden van China, toont een dier dat behoorde tot het geslacht Alalcomenaues. Waarschijnlijk was het een gemeenschappelijke voorouder van spinnen en schorpioenen.

Uit de kop van het dier groeiden voelsprieten en twee klauwen, waarmee de geleedpotige waarschijnlijk naar voedsel graaide.

Verder verplaatste het wezen zich door te kruipen of te zwemmen met twaalf aanhangsels die uit de rest van zijn lichaam staken.

Waterbestendig

Het brein van het dier komt voor een groot deel overeen met dat van moderne spinnen en schorpioenen. "Hun hersenen zijn eigenlijk niet veel veranderd in al die tijd", verklaart onderzoeker Nick Strausfeld in een interview met de L.A. Times.

Het is onduidelijk hoe het fossiel honderden miljoenen jaren lang bijna onaangetast is gebleven. Strausfeld vermoedt dat de zenuwen van het dier rijk aan vetten waren, waardoor ze niet werden beschadigd door water, zo meldt National Geographic NewsOok het harde skelet heeft het lichaam waarschijnlijk beschermd tegen verrotting.