Bloed in maag prehistorische mug ontdekt

Amerikaanse onderzoekers hebben bloedmoleculen aangetroffen in een fossiel van een prehistorische mug.

In de maag van het naar schatting 46 miljoen jaar oude insect zijn sporen aangetroffen van ijzer en porfyrine, twee belangrijke bestanddelen van bloed.

Het lichaam van de mug is uitzonderlijk goed bewaard gebleven, omdat het diertje is gefossiliseerd in een dun laagje schalie, gesteente dat bestaat uit geharde klei.

Waarschijnlijk is het insect vlak na zijn laatste maaltijd overleden, in een meer beland en in het klei op de bodem verstrikt geraakt. Dat melden onderzoekers van het Smithsonian Institute in Washington in het wetenschappelijk tijdschrift Proceedings of the National Academy of Sciences.

Vogel

De mug werd aangetroffen in de collectie van het Smithsonian Instituut. Het fossiel is afkomstig van een verzamelaar.

De wetenschappers onderzochten de maaginhoud van het insect met röntgenstraling en kwamen zo de bloedresten op het spoor.

De vondst doet enigszins denken aan het scenario van Jurassic Park van Michael Crichton, waarin een T-rex wordt gekloond met DNA uit dinosauriërbloed dat wordt aangetroffen in een gefossiliseerde mug.

Dinosauriërs

Dinosauriërs waren echter al lange tijd uitgestorven toen de 46 miljoen jaar oude mug zijn maag vulde. Daarnaast is inmiddels definitief aangetoond dat DNA niet lang genoeg kan overleven in gefossiliseerd bloed om dinosauriërs te klonen.

Toch zijn de wetenschappers opgetogen over de vondst, omdat nooit eerder goed geconserveerd bloed in de maag van een fossiliseerde mug werd aangetroffen.

"Dit is het enige fossiel van een met bloed volgezogen mug dat ooit is gevonden", verklaart hoofdonderzoeker Dale Greenwalt op Smithsonian Science. "Het bewijst dat sommige organische moleculen bewaard kunnen blijven in een fossiel van deze leeftijd."

Uit het onderzoek is niet precies af te leiden van welk dier het bloed in de maag van de mug afkomstig is, maar de onderzoekers vermoeden dat het gaat om bloed van een vogel.