Nederlandse biologen hebben samen met Britse collega’s een nog onbekende uilensoort ontdekt in Oman.

Het gaat om een grijze uil van het geslacht Strix die op steile rotshellingen in de bergen van Oman leeft en qua grootte vergelijkbaar is met de in Nederland levende bosuil.

De wetenschappers van de onderzoeksgroep The Sound Approach hoorden de roep van het dier bij toeval toen ze een andere uil bestudeerden. Ze lokaliseerden de nieuwe soort met geavanceerde geluidsapparatuur.

Het Nederlandse groepslid Arnoud van den Berg kon vervolgens de eerste foto’s van de uil maken, zo verklaart hij tegenover NU.nl.

Klimmen

"Het was lastig om die foto te schieten. Ik moest een flink stuk tegen een rotswand op klimmen", aldus Van den Berg. "We vermoedden meteen dat we een nog onbekende uil op het spoor waren, op basis van zijn uiterlijk en de geluiden die het dier maakte."

Uiteindelijk spoorden de onderzoekers zeven exemplaren van de nieuwe soort op in het berggebied. Het is nog onbekend op welke prooien de dieren jagen.

"Toevallig zag ik hoe één van de uilen een rotsduif aanviel, zonder succes overigens", verklaart Van den Berg. "Maar echt veel dieren leven er verder waarschijnlijk niet in het berggebied. Mogelijk jagen de uilen ook op hagedissen en insecten."

Bewijs

De bevindingen van de wetenschappers worden binnenkort gepubliceerd in het Nederlandse tijdschrift Dutch Birding. Ze willen de ontdekking nog verder onderbouwen met DNA-onderzoek.

De eerste reacties van andere biologen op de ontdekking zijn positief. Op BBC News noemt professor Ian Newton van het Centre for Ecology and Hydrology het geleverde bewijs zeer overtuigend.

"Gezien de geluidsopnames en de goede kwaliteit van de foto’s, ben ik er ook van overtuigd dat het gaat om een uil van het geslacht Strix, waartoe ook de in Europa levende bosuil behoort."

Bruid