Wetenschappers hebben een nog onbekende 'elektrische' vissoort ontdekt in Zuid-Amerika.

De aalachtige vissen (zie foto) zijn voor het eerst waargenomen in het ondiepe, modderige water van de rivier Mazaruni in het noorden van Guyana.

De 'elektrische' soort heeft de naam Akawaio penak gekregen. De vissen produceren een zwak elektrisch veld met een langwerpig orgaan in hun lichaam.

Met hun elektrische stroompjes kunnen ze waarschijnlijk objecten waarnemen en onderling communiceren. Dat meldt de Universiteit van Toronto op basis van een publicatie in het wetenschappelijk tijdschrift Zoologica Scripta

Expeditie

De wetenschappers ontdekten de vis tijdens een expeditie langs Mazaruni. Ze verzamelden enkele huidmonsters en stelden doormiddel van een DNA-test vast dat ze een nog onbekende soort hadden ontdekt.

Door de afgelegen locatie van de rivier leven er in het water van de Mazaruni waarschijnlijk relatief veel onbekende diersoorten.

"De Mazaruni bevat veel unieke soorten die je nergens anders in de wereld vindt", verklaart hoofdonderzoeker Nathan Lovejoy. "Het is een extreem belangrijk gebied voor Zuid-Amerika in termen van biodiversiteit."

Stroomschok

De Akawaio penak heeft het elektrische orgaan om zijn omgeving te detecteren waarschijnlijk in de loop van de evolutie ontwikkeld door het troebele water in de Mazaruni.

Er bestaan overigens veel aalachtige vissen die elektriciteit produceren. Zo kan de sidderaal - een zoetwatervis uit het Amazonegebied - prooien verdoven met een stroomschok van enkele honderden volts.