Wetenschappers zijn erin geslaagd nieuwe stamcellen te maken in levende muizen.

De resultaten, woensdag gepubliceerd in Nature, openen de deur naar nieuwe mogelijkheden om het lichaam te repareren.

Op den duur zou de techniek gebruikt kunnen worden bij aandoeningen waarbij nieuw weefsel nodig is, bijvoorbeeld na een hartaanval of een dwarslaesie.

De onderzoekers van het Spaanse Nationaal kankeronderzoekscentrum gebruikten een techniek die eerder alleen in een petrischaaltje werkte, waarbij volwassen cellen werden 'geherprogrammeerd' tot embryonale stamcellen. De Spanjaarden slaagden erin de stamcellen in levende muizen te laten groeien.

Tumoren

De techniek is echter nog lang niet op mensen toe te passen. De muizen kregen er tumoren van.

De wetenschappers noemen het resultaat van hun onderzoek een 'proof of concept'. Ze hebben aangetoond dat het mogelijk is om stamcellen in levende wezens te maken. De techniek moet verder worden onderzocht en verbeterd om het te kunnen gebruiken in de geneeskunde.

Embryonale stamcellen zijn cellen die gewoonlijk alleen te vinden zijn in embryo's. De cellen kunnen uitgroeien tot veel verschillende soorten celtypen, van huid tot zenuwen tot spierweefsel. Stamceltherapie heeft daarmee de potentie om beschadigd weefsel te repareren.