Jongeren zijn bijzonder gevoelig voor muziek uit de tijd waarin hun ouders jong waren. Dat beweren Amerikaanse wetenschappers in een nieuwe studie.

Twintigers ervaren opvallend veel positieve emoties als ze luisteren naar muziek uit de jaren tachtig, de tijd dat hun ouders net volwassen waren.

Zelfs nummers uit jaren zestig - de tijd waarin hun grootouders veel naar muziek luisterden - hebben bovengemiddeld veel emotionele impact op jongeren.

Dat melden onderzoekers van Cornell University in het wetenschappelijk tijdschrift Psychological Science.

Prince

De onderzoekers lieten 62 studenten luisteren naar populaire muziekfragmenten uit elk jaar van de periode 1955 tot 2009. Bij elke serie fragmenten die ze luisterden moesten de deelnemers aangeven wat voor soort herinneringen ze aan de muziek hadden.

Uiteraard bleek dat de jongeren de meest sterke en positieve associaties hadden met muziek uit hun eigen leven. De herinneringen die ze aan nummers hadden, werden sterker naarmate de muziek moderner werd.

Maar ze vertoonden ook positieve herinneringen bij het luisteren naar fragmenten van artiesten uit de jaren tachtig, zoals Prince, Sting, Michael Jackson en Nirvana. Verder reageerden ze opvallend enthousiast op muziek uit de jaren zestig, zoals nummers van de Beatles en de Beach Boys.

Huiselijk

Het stereotype beeld dat jongeren de muziek van hun ouders verafschuwen lijkt dus niet te kloppen, zo betogen de wetenschappers. Waarschijnlijk ontwikkelen kinderen juist een positieve associatie met de muzieksmaak van hun ouders en grootouders, omdat ze er in hun jeugd veel mee worden geconfronteerd.

"Deze nieuwe bevindingen wijzen op een grote impact van muziek in de jeugd en reflecteren waarschijnlijk de voorkeursmuziek in de huiselijke omgeving", aldus hoofdonderzoekster Carol Lynne Krumhansl op nieuwssite Physorg.com.

Om definitieve conclusies te trekken over de invloed die de favoriete muziek van ouders op kinderen heeft, is echter meer onderzoek nodig. De wetenschappers willen nu ook andere generaties testen op hun voorkeur voor muziek uit verschillende decennia. Het is mogelijk om deel te nemen aan dit online experiment.