Mensen hebben geen dominante hersenhelft, zo hebben Amerikaanse onderzoekers ontdekt.

Het populaire idee dat creatieve mensen veel gebruik maken van hun rechterhersenhelft en meer analytisch denkende personen hun linkerhersenhelft vaker inzetten, is zeer waarschijnlijk onjuist.

Individuen hebben geen dominante hersenhelft waarin relatief veel hersenactiviteit optreedt. Dat melden onderzoekers van de Universiteit van Utah in het wetenschappelijk tijdschrift PLOS One.

De wetenschappers kwamen tot hun bevinding door hersenscans te maken van 1.011 proefpersonen. Tijdens deze scans deelden ze het brein van de deelnemers op in 7.266 gebieden.

Connecties

Vervolgens bepaalden ze met behulp van de computer of gebieden in de ene hersenhelft relatief veel connecties hadden ten opzichte van gebieden in de andere helft.

Bij het onderzoek vonden de onderzoekers op individueel niveau geen bewijs voor een dominante hersenhelft.

"Het is absoluut waar dat sommige hersenfuncties vooral in één bepaalde hersenhelft plaatsvinden", verklaart hoofdonderzoeker Jeff Anderson op nieuwssite ScienceDaily. "Taal zit bijvoorbeeld meer aan de linkerkant en aandacht meer aan de rechterzijde van het brein."

"Maar mensen hebben over het geheel genomen geen sterker netwerk van hersenverbindingen aan de rechter- of linkerkant", aldus Anderson.

Persoonlijkheid

Volgens de wetenschappers geven de onderzoeksresultaten dan ook weinig aanleiding om het gedrag en persoonlijkheid van mensen te verklaren vanuit in één hersenhelft gelokaliseerde hersenactiviteit.

"We zien gewoon geen patronen waarin het netwerk van het linkerbrein of het rechterbrein meer gebruikt wordt bij bepaalde mensen", aldus Anderson. "Het zou dus goed kunnen dat persoonlijkheidstypes niets te maken hebben met een bepaalde hersenhelft die sterker of meer actief is."