Amerikaanse wetenschappers hebben een 'uitgekleed' muizenhart weer laten kloppen met menselijke cellen.

De onderzoekers van de Universiteit van Pittsburgh verwijderden alle dierlijke cellen uit een muizenhart en vervingen deze door onvolgroeide menselijke hartcellen.

Nadat de menselijke cellen volwassen waren geworden, begon het hart weer te kloppen met een snelheid van 40 tot 50 slagen per minuut.

De resultaten van het experiment worden beschreven in de nieuwste editie van het wetenschappelijk tijdschrift Nature Communications.

Eerste stap

De wetenschappers zien het experiment als een eerste stap naar het kweken van nieuw hartweefsel voor mensen die schade hebben opgelopen door een hartaanval.

"De mogelijkheid om na een hartaanval een stuk weefsel of misschien zelfs een heel orgaan te vervangen, zou zeer welkom zijn", verklaart hoofdonderzoeker Lei Yang op nieuwssite ScienceDaily.

Het verwijderen van de cellen van het muizenhart nam ongeveer tien uur in beslag. De wetenschappers gebruikten specifieke hartstamcellen om het uit eiwitten bestaande geraamte van het orgaan weer aan te kleden.

Deze hartcellen werden gekweekt uit menselijke huid en groeiden uit tot drie soorten hartcellen: cardiomyocieten, endotheelcellen en spiercellen.

Volledig menselijk

Na een week was het hart weer volgroeid. Het orgaan begon vanaf dat moment ook weer samen te trekken. Het hart klopte met 40 tot 50 slagen per minuut. De hartslag was daarmee nog niet sterk genoeg om bloed rond te pompen.

Volgens Yei Lang was de zwakke hartslag waarschijnlijk te wijten aan de gebrekkige communicatie tussen het dierlijke geraamte van het hart en de menselijke cellen.

Bij een vervolgexperiment hopen de wetenschappers een stukje hartspier te kweken dat volledig menselijk is.