'Zonverbrande huid te voorkomen door uitschakelen molecuul'

Wetenschappers hebben ontdekt dat een veel voorkomend molecuul in de opperhuid een belangrijke rol speelt bij verbranding door de zon.

Het blokkeren van het molecuul met de naam TRPV4 kan de schadelijke effecten van overtollig zonnebaden waarschijnlijk grotendeels voorkomen.

Als het molecuul wordt uitgeschakeld in de huid van muizen of menselijke huidcellen, leidt blootstelling aan uv-licht niet of nauwelijks meer tot verbranding of pijn.

Dat melden Amerikaanse onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Proceedings of the National Academy of Sciences.

Achterpoten

De wetenschappers kwamen tot hun bevindingen door genetisch gemanipuleerde muizen te kweken, die geen TRPV4 aanmaakten in de opperhuid. Vervolgens stelden ze de achterpoten van deze dieren bloot aan UV-licht. De huid op de achterpoten van muizen lijkt namelijk het meeste op menselijke huid.

De gemanipuleerde muizen bleken bijzonder goed bestand tegen UV-licht. Hun achterpoten verkleurden nauwelijks, terwijl normale muizen bij hetzelfde experiment een rode, overgevoelige huid en blaren kregen.

Nieuwe zonnebrand

De wetenschappers gebruikten bij hun experiment ook een substantie waarmee ze het molecuul TRPV4 tijdelijk konden uitschakelen in de huid van niet-gemanipuleerde muizen. Na een behandeling met dit middel bleken ook deze, normale muizen in staat om UV-licht langer te weerstaan zonder schade op te lopen.

Bij mensen speelt het molecuul TRPV4 waarschijnlijk een vergelijkbare rol bij verbranding door de zon. Onderzoek met menselijke huidcellen wijst uit dat het molecuul veel actiever wordt na blootstelling aan UV-licht.

De wetenschappers hopen dat hun bevindingen zullen leiden tot een nieuw soort zonnebrandmiddel, dat een betere bescherming biedt tegen de schadelijke effecten van de zon en waarmee de huid ook na het zonnebaden nog effectief kan worden behandeld.

"We hebben een nieuwe verklaring gevonden voor de vraag waarom een verbrande huid zo veel pijn doet", verklaart hoofdonderzoeker Wolfgang Liedtke op nieuwssite ScienceDaily.

Behandelen

Het kan echter nog wel even duren voordat de eerste TRPV4-remmende zonnebrand in de winkel ligt.

"Onze resultaten laten weliswaar zien dat het molecuul TRPV4 een nieuw doel kan zijn voor het voorkomen en behandelen van verbrandingsverschijnselen", verklaart onderzoeker Martin Steinhoff. "Maar er moet nog veel onderzoek worden verricht voordat TRPV4-remmers deel uit zullen maken van zonnebrand. Eerst willen we weten welk effect deze stoffen hebben op andere processen in de huid."