Mensen die een tijdje gaan kamperen, verzetten daarmee hun lichaamsklok. Dat blijkt uit een nieuw wetenschappelijk onderzoek.

Als mensen een week in de natuur verblijven en de zonsopkomst en zonsondergang in de buitenlucht beleven, worden ze vanzelf vroeger wakker dan normaal en krijgen ze 's avonds eerder slaap.

Vooral bij nachtmensen is dit effect op hun lichaamsklok zeer sterk.

Dat schrijven onderzoekers van de Universiteit van Colorado Boulder in het wetenschappelijk tijdschrift Current Biology.

De wetenschappers kwamen tot hun conclusie doormiddel van een kleine studie waarbij ze eerst het slaap-waakritme van acht individuen in kaart brachten in hun normale omgeving bij kunstlicht.

Natuur

Vervolgens lieten ze deze proefpersonen een week lang kamperen in de natuur. Tijdens dit verblijf mochten de deelnemers geen zaklampen of andere apparatuur met verlichting gebruiken.

Na het kamperen bleken de tijdstippen waarop de proefpersonen in slaap vielen en ontwaakten gemiddeld 2 uur vroeger dan daarvoor. De meeste deelnemers sliepen rond middernacht in en werden om ongeveer 8.00 uur weer wakker.

Lichaamsklok

Volgens de wetenschappers suggereert de studie dat verschillen in slaap- en waakritmes vooral worden veroorzaakt door kunstlicht.

"In de geconstrueerde omgeving van onze moderne wereld is er veel ruimte voor verschillen tussen individuen", verklaart hoofdonderzoeker Kenneth Wright op de nieuwssite van Boulder University. "Sommige mensen zijn ochtendmensen, anderen gaan juist heel laat naar bed."

"Maar we hebben ontdekt dat de natuurlijke cyclus van zonlicht een sterk signaal uitzendt waardoor deze verschillen tussen avondmensen en ochtendmensen sterk afnemen."

"Wanneer verschillende mensen zich alleen nog blootstellen aan natuurlijk zonlicht lopen hun lichaamsklokken binnen een week ongeveer gelijk", aldus Wright.