'Darmbacteriën beïnvloeden evolutie'

Darmbacteriën hebben een grote invloed op de evolutie van hun gastheren, zo blijkt uit een nieuw onderzoek met wespen.

Darmbacteriën van twee verwante wespensoorten zorgen ervoor dat de insecten niet of nauwelijks kruisingen kunnen verwekken.

Als de twee wespensoorten toch met elkaar paren, ontstaan er nakomelingen waarvan het merendeel onmiddellijk sterft als gevolg van complicaties met hun darmbacteriën.

Daarmee vormen de microben een evolutionaire barrière voor de diersoort, zo melden Amerikaanse onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Science.

Steriel

De wetenschappers kwamen tot hun bevindingen door in hun laboratorium paringen te bestuderen tussen de verwante wespensoorten Nasonia giraulti en Nasonia vitripennis. Van de nakomelingen die werden verwekt, stierf ruim 90 procent.

Beide wespensoorten hebben verschillende darmbacteriën. Om te onderzoeken of deze microben van invloed waren op de dood van hun nakomelingen, voedden de wetenschappers enkele wespen van beide soorten op met steriel voedsel, zodat ze geen darmbacteriën ontwikkelden.

Deze 'steriele' dieren bleken wel in staat om gezond nageslacht te produceren. Wanneer de wespen daarna echter weer voedsel mét bacteriën kregen, verwekten ze wederom doodgeboren kruisingen.

Volgens hoofdonderzoeker Seth Bordenstein suggereert de studie dat microben een grote invloed hebben op de evolutie van hun gastheren.

"Het microbioom in de darmen wordt intensief bestudeerd door onderzoekers in de gezondheidszorg, maar er is nog maar weinig bekend over de evolutie van deze microben", verklaart hij op Nature News.

"Dit is het meest overtuigende bewijs dat het microbioom samen met de gastheer evolueert gedurende lange periodes en het ontstaan van verschillende soorten beïnvloedt."