Wetenschappers hebben een tand van een Tyrannosaurus rex gevonden in een prooi die ten tijde van de aanval nog leefde. Dit bewijst dat deze dinosauriër niet, zoals soms gesuggereerd wordt, slechts een aaseter was.

De Tyrannosaurus-tand werd aangetroffen tussen de gefossiliseerde wervels van de staart van een andere dinosauriër.

In de staart van deze hadrosauriër hebben zich nieuwe botten gevormd nadat de tand tussen de wervels belandde.

Het dier moet daardoor nog hebben geleefd ten tijde van de aanval van de Tyrannosaurus rex, zo melden Amerikaanse onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Proceedings of the National Academy of Sciences.

Jager

Vermoedelijk is de hadrosauriër in zijn staart gebeten door een Tyrannosaurus, maar ontkwam het dier op het laatste moment aan de kaken van zijn belager. De botten in de beschadigde staart van het prooidier hebben zich daarna hersteld doormiddel van regeneratie, een biologisch verschijnsel dat ook voorkomt bij salamanders en regenwormen.

Volgens de onderzoekers bewijst het bijzondere fossiel dat de Tyrannosaurus rex actief op levende prooien jaagde en niet alleen dierlijke resten at, zoals soms wordt gesuggereerd.

Definitief bewijs

"Dit is het definitieve bewijs", verklaart onderzoeker Bruce Rothschild op Nature News. "Eindelijk hebben we de Tyrannosaurus rex op heterdaad betrapt."

Het is nog de vraag of er een definitief antwoord bestaat op de vraag of de Tyrannosaurus rex een jager of een aaseter was. Veel wetenschappers geloven dat het dier zich zowel aan levende als dode prooien tegoed deed.