Wetenschappers hebben een buigzame sensor ontworpen, die mogelijk kan worden gebruikt om kunstmatige huid met gevoel te ontwikkelen.

De nieuwe sensor kan zowel aanraking, temperatuur als vochtigheid op hetzelfde moment detecteren. Door de flexibele vorm is het apparaatje geschikt om te verwerken in kunstmatige huid op bijvoorbeeld arm- of beenprotheses.

Mensen die een amputatie hebben ondergaan zouden door de sensoren het gevoel in hun ledematen deels kunnen terugkrijgen. Dat schrijven onderzoekers uit Israël in het wetenschappelijk tijdschrift ACS Applied Materials & Interfaces.

Nanodeeltjes

De wetenschappers slaagden erin om de buigzame sensor te bouwen met kleine, gouden nanodeeltjes die een diameter van slechts 5 tot 8 nanometer hebben. De onderdelen bestaan uit een kern van goud met daaromheen moleculen die een verbinding kunnen aangaan met metaal.

De nandodeeltjes werden gekoppeld aan een vochtigheids- en temperatuursensor en op een substraat van plastic geplaatst. Daardoor geleiden de deeltjes stroom afhankelijk van de mate waarin het plastic wordt gebogen.

De sensor kan functioneren op een laag voltage, minieme verschillen in druk detecteren en meerdere metingen op hetzelfde moment uitvoeren.

Echte huid

"Daardoor is deze sensor in staat om tegelijkertijd aanraking, vochtigheid en temperatuur te voelen, net als echte huid", verklaart hoofdonderzoeker Hoassam Haick op nieuwssite ScienceDaily.

Er zijn al diverse pogingen gedaan om kunstmatige huid te ontwikkelen voor protheses en de ledematen voor robots. De nieuwe ontwikkelde sensor is volgens de Israëlische wetenschappers echter "tien keer gevoeliger dan bestaande systemen voor kunstmatige huid met gevoel."