'Papegaai-dinosauriër' kroop als peuter

Chinese wetenschappers hebben ontdekt dat de Psittacosaurus in zijn jeugd op vier poten liep.

De Psittacosaurus - een kleine rechtop lopende dinosauriër met een papegaaiachtige snavel - maakte pas na zijn vierde levensjaar een groeispurt door waarbij zijn achterpoten flink in lengte toenamen. Tot die tijd kroop het dier waarschijnlijk op vier poten rond.

Dat melden Chinese en Britse onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Nature Communication

De wetenschappers kwamen tot het nieuwe inzicht door een biomechanische analyse te maken van skeletten van het dier. Ook werden dwarsdoorsnedes gemaakt van enkele botten om meer inzicht te krijgen in de groei van de dinosauriër.

"Sommige botten van baby's waren slechts een paar millimeter dik, ik moest er heel voorzichtig mee omgaan om goede dwarsdoorsnedes te maken", verklaart hoofdonderzoeker Qi Zhao in de Britse krant The Telegraph

Voorpoten

Uit het onderzoek bleek dat tussen het eerste en derde levensjaar van het dier vooral zijn voorpoten hard groeiden. Pas na de groeispurt van zijn achterpoten, tussen zijn vierde en zesde levensjaar, kregen de ledematen van de Psittacosaurus de juiste verhouding om rechtop te lopen. Voor die tijd bewoog het dier zich waarschijnlijk kruipend voort.

Volgens Mike Benton, een paleontoloog van de Universiteit van Bristol die niet bij het onderzoek was betrokken, suggereert de studie dat de voorouders van rechtop lopende dinosauriërs ook op vier poten liepen.

"De kruipende baby's en peuters wijzen erop dat op een eerder punt in de geschiedenis zowel de jeugdige dinosauriërs en volwassen dieren zich op vier poten voortbewogen", verklaart hij. "Het suggereert dat de Psittacosaurus en dinosauriërs in het algemeen pas in tweede instantie op hun achterpoten zijn gaan lopen."