Muis gekloond uit druppel bloed

Japanse wetenschappers zijn er voor het eerst in geslaagd om een muis te klonen uit bloed.

De gekloonde muis is gekweekt met behulp van een druppel bloed uit de staart van een soortgenoot en leefde 23 maanden. Het vrouwelijke dier was volledig gezond en kon ook nakomelingen verwekken.

Dat rapporteren onderzoekers van het Riken BioResource Center in Tsukaba in het wetenschappelijk tijdschrift Biology of Reproduction.

Draagmoeder

De 'bloedmuis' werd gekloond door witte bloedcellen te winnen uit slechts 10 microliter vers bloed. Vervolgens transplanteerden de wetenschappers celkernen uit de bloedcellen naar onbevruchte eicellen zonder kern. Deze eicellen werd vervolgens in een draagmoeder geplaatst, die uiteindelijk de gekloonde muis ter wereld bracht.

De wetenschappers waren op zoek naar een manier om eenvoudig en snel donorcellen te winnen voor het kweken van laboratoriummuizen. Het is voor het eerst dat een dier is gekloond uit vers bloed, zo meldt BBC News.

"De cellen uit het bloed konden onmiddellijk worden gebruikt bij het klonen en er hoefden geen donordieren te sterven", verklaren de onderzoekers in hun studie.

Reageerbuis

De wetenschappers verwachten dat hun methode veel navolging zal krijgen in de wetenschap. "Deze techniek zou kunnen worden toegepast om genetische kopieën te maken van waardevolle  laboratoriummuizen die niet kunnen worden behouden door andere manieren van reproductie, zoals reageerbuisbevruchting of sperma-injecties."

Eerder dit jaar verbraken wetenschappers van een andere afdeling van het Riken Center al het wereldrecord klonen door vijfentwintig generaties muizen te reproduceren uit één donormuis.