Een team van wetenschappers heeft de grootste en meeste gedetailleerde atlas van het menselijk brein tot nu toe gepresenteerd.

De driedimensionale atlas met de naam BigBrain toont het menselijk brein in een resolutie van 20 micrometer, wat betekent dat details ter grootte van een menselijke haar zijn waar te nemen.

De beelden zijn daarmee vijftig keer scherper dan op de huidige hersenkaarten, die worden gebruikt om de anatomie van het menselijk brein te bestuderen. Dat melden Duitse en Canadese onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Science.

Plakjes

De nieuwe hersenatlas is vervaardigd op basis van de hersenen van een op 65-jarige leeftijd overleden vrouw, die haar lichaam ter beschikking van de wetenschap heeft gesteld. Over haar beroep en verdere achtergrond is niets bekend gemaakt.

De onderzoekers sneden haar brein in 7400 plakjes om de celstructuur in kaart te brengen en besteedden vervolgens duizend uur aan het digitaliseren van het hersenweefsel. De beelden nemen ongeveer een terabyte aan data in beslag.

Gratis

Het is de bedoeling dat de wetenschappers op deze manier de hersenen van nog enkele overleden mensen in kaart brengen.

"We zijn van plan om dit proces te herhalen met een representatief aantal hersenmonsters zodat we ook de individuele variatie in celeigenschappen kunnen kwantificeren", verklaart onderzoekster Katrin Amunts van de Universiteit van Düsseldorf op nieuwssite ScienceDaily.

De hersenatlas is binnenkort gratis te bezichtigen voor andere wetenschappers op de website van het project BigBrain. Registratie vooraf is wel verplicht.