Chinese wetenschappers hebben een nieuwe techniek ontwikkeld waarmee ze voorwerpen en dieren onzichtbaar kunnen maken voor het menselijk oog.

Met behulp van de techniek zijn de onderzoekers er in geslaagd om onder meer een kat en een goudvis achter een dun laagje glas te laten verdwijnen in een natuurlijke omgeving.

Het ‘onzichtbaarheidsraam’ maakt objecten vanuit een bepaalde hoek onwaarneembaar voor het menselijk oog door licht rond de voorwerpen te buigen en te verstrooien. Dit gebeurt met normaal glas dat is bewerkt. Dat melden de wetenschappers in een nieuwe paper op arXiv.org.

Lichtsnelheid

Bij eerdere technieken om voorwerpen onzichtbaar te maken, werd tot nu toe altijd gebruikt gemaakt van speciaal glas dat met behulp van elektrische en magnetische velden ook de polarisatie en snelheid van licht beïnvloedt.

Volgens de Chinese wetenschappers is dat echter niet nodig wanneer je voorwerpen of levende wezens aan het menselijk blikveld wilt onttrekken. Menselijke ogen zijn namelijk niet gevoelig voor alle lichtgolven en ook nauwelijks voor lichtpolarisatie.

"Als een goudvis vlak achter ons raam zwemt, wordt het dier onzichtbaar, terwijl het zicht van de planten daarachter niet wordt geblokkeerd", schrijven de onderzoekers.

Beveiliging

Het nadeel van de techniek is wel dat objecten slechts vanuit een beperkte kijkhoek onzichtbaar zijn, zo meldt het Amerikaanse tijdschrift MIT Technology Review.

Volgens hoofdonderzoeker Hongsheng Chen maakt de eenvoudige techniek het mogelijk om op grote schaal en tegen lage kosten onzichtbaarheidsramen te produceren.

De methode kan volgens hem een belangrijke rol spelen in bijvoorbeeld de beveiligingssector, maar ook in de entertainmentindustrie. "Deze techniek opent de deur naar het verstoppen van grote, levende wezens."

Bekijk hieronder hoe een kat en een goudvis verdwijnen achter het onzichtbaarheidsraam.

Video